آشنايي با تاريخچه و اقدامات فرهنگي مسجد حافظ و حاج زینل بشنیغان

انعکاس مطبوعات دریزدفردا

ماهنامه جامع میبد

این مکان در ابتدا به صورت دو مسجد مجزا از هم بوده است که مسجد حافظ به صورت سردخانه و تابستانی و مسجد حاج زینل به صورت گرمخانه و زمستانی بوده است.
حدود 25 سال پیش جهت ادغام ، هر دو مسجد تخریب شده و به صورت یک مسجد و به شکل کنونی احداث می گردد.
ساختمان مسجد در دو طبقه طرح ریزی شده است که در حال حاضر در طبقه زیرزمینی نماز برپا می شود و طبقه فوقانی به صورت نیمه ساز می باشد.
ائمه جماعات مسجد حجج اسلام حاجی آخوند ، شیخ فتح اله آقایی ، حاج شیخ جلیل احمدخانی ، نبی پور ،حیدری نسب ،محقق ، وافی و رمضان پور بوده اند. در حال نیز حجت الاسلام حاج شیخ محسن قوه در این مسجد اقامه جماعت می کنند.
مؤذن مسجد حاج امراله طیبی بوده و در حال حاضر حاج احمد محرابی فر این مسئولیت را عهده دار است .


اقدامات فرهنگي:
- برگزاری‏مراسم‏اعیاد و وفیات اهل بیت(ع)
- مراسم ویژه محرم و صفر همراه با مراسم روضه و نوحه خوانی
- برگزاری مراسم یادواره شهدای بشنیغان برای اولین بار
- تلاوت نور بعد از نماز مغرب و عشاء
• این مسجد یکی از کانون های مهم مبارزات مردم شهرستان در طول دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده است و روحانیون و انقلابیون در این مسجد برای مردم سخنرانی می کردند.
• امام جماعت مسجد: با حول و قوه الهی نمازهای جماعت در این مسجد با رونق بسیار عالی اقامه می شود و جوانان عزیز با حضور خودشان در جماعات ،جلسه قرائت قرآن و مجالس اباعبداله الحسین رونق خاصی به این مسجد می بخشند. فعلا ً از طبقه تحتانی مسجد استفاده می شود و انتظار داریم که با همت افراد خیّر محل طبقه فوقانی هم هر چه زودتر کامل‏شود و مورد استفاده قرار بگیرد، همچنانی که امام جمعه محترم شهرستان حضرت آیت اله اعرافی در ماه رمضان گذشته و پس از برگزاری نماز جماعت اولین‏ شب ماه مبارک‏ توسط ایشان ، در مورد به اتـمام ‏رساندن این مسجد تأکید نمودند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا